Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

The Words of Epicurus: The Letter to Menoeceus












Κλικ εδώ

http://www.youtube.com/watch?v=2LjaCu_NA2Q&feature=related

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

The Words of Epicurus: 4. The Nature of God











Κλικ εδώ

http://www.youtube.com/watch?v=h0CF4xibkKc&feature=related

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

Stephen Greenblatt .

Jefferson, Lucretius, Epicurus; Declaration of Independence; Pursuit of Happiness 








Κλικ εδώ
http://www.youtube.com/watch?v=7DOv4KPkUDY

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας















Κλικ εδώ
http://www.youtube.com/watch?v=xTNGiH_bzhc

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

Επίκουρος 












Κλικ εδώ
http://www.youtube.com/watch?v=ZKbw1y-ECOg

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

Δρ. Αικατερίνη Λεύκα - "Το τετραφάρμακον" του Επίκουρου 


Η Δρ. Αικατερίνη Λεύκα στην διάλεξη που έδωσε την Κυριακή 19 Ιουνίου στο Φιλοσοφικό Καφενείο για τον Επικούρειο Ηδονισμό. Η διάλεξη έγινε στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Κύκλου Ελληνικών και Σύγχρονων Μελετών


Κλικ εδώ


Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2011

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ

Epicurus - Top 10 Quotes 














Κλικ εδώ
http://www.youtube.com/watch?v=vFIJdZXVfV8

Καταπληκτικη Παρουσίαση των διαφανειών της ομιλίας του

Δρ Χρήστου Γιαπιτζάκη στον Κήπο Αθηνών

με τίτλο




ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - Θεος


Θεός

«…Και πρώτα από όλα πίστευε στο Θεό σύμφωνα με την κοινή έννοια […]

ότι δηλαδή ο Θεός είναι άφθαρτη και μακάρια ύπαρξη και μη του αποδίδεις τίποτα

που να είναι ξένο προς την αθανασία του, ή που δε θα ήταν ταιριαστό με την

μακαριότητά του[…] γιατί οι Θεοί υπάρχουν αφού η γνώση μας για την ύπαρξή

τους είναι εναργής […] όμως, δεν είναι τέτοιοι όπως τους φαντάζεται ο

περισσότερος κόσμος […]και δεν είναι ασεβής εκείνος που δεν παραδέχεται τους

Θεούς των πολλών, μα εκείνος που συνδέει τους Θεούς με τις δοξασίες των πολλών

[…] γιατί αυτό που υποστηρίζουν ότι κατατρέχουν με τις μεγαλύτερες καταστροφές

τους κακούς ανθρώπους, ενώ τους καλούς τους βοηθάνε να πετύχουν στη ζωή, δεν

στηρίζεται σε σωστές αντιλήψεις αλλά σε εσφαλμένες ιδέες…».

«Το μακάριο και άφθαρτο ον ούτε το ίδιο κατατρώγεται με έγνοιες, ούτε τις

προξενεί σε άλλον. Έτσι δεν κατέχεται, δεν κυριαρχείται ούτε από βίαια πάθη και

θυμούς ούτε από εύνοιες. Γιατί όλα αυτά είναι γνωρίσματα των αδύναμων

όντων».

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ



Η ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΖΗΝ


Η αυτάρκεια ως βασικό χαρακτηριστικό του σοφού ανθρώπου, σημαίνει

ότι το άτομο είναι σε θέση να υπολογίζει σωστά τις ανάγκες του. Ξέρει μέχρι πού

μπορούν να φτάσουν οι δυνατότητές του ώστε να ικανοποιηθούν οι επιθυμίες

του, και αφού έχει συνείδηση ότι και η ευχαρίστηση έχει τα όριά της θα αρκεστεί

να τις καλύψει με τον πιο απλό δυνατό τρόπο. Συνεπώς, αποφεύγει στεναχώρια,

άγχος και ταλαιπωρία που προκαλούν το κυνήγι των ειδών πολυτελείας σε

οποιονδήποτε τομέα της ζωής. Με άλλα λόγια, για να έχει την ηρεμία του

προτιμάει τη λιτή ζωή και όλα όσα συνεπάγεται αυτή. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να

έχουμε κατά νου ότι και η λιτότητα πρέπει να έχει τα όριά της.

«Όποιος τοπαραβλέπει αυτό παθαίνει κάτι αντίστοιχο με εκείνον που δεν βάζει φραγμό στις επιθυμίες του.»



ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ - ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Η ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΖΗΝ

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ΣΙΜΑ ΜΠΕΑΤΡΙΞ (ΑΜ 475)

ΕΠΟΠΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΛΦΑΣ

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2009-2010




ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - Αυτάρκεια


«Ο σοφός, σε σχέση με τα αναγκαία της ζωής, γνωρίζει να μοιράζεται

δίνοντας περισσότερο παρά παίρνοντας. Τέτοιο θησαυρό έχει βρει στην

αυτάρκεια.»



«Η ελευθερία, μέγιστος καρπός της αυτάρκειας.»



«Και θεωρούμε την αυτάρκεια την ολιγάρκεια πολύ μεγάλο καλό. Πάντως,

όχι γιατί θέλουμε να ζούμε λιτά, μα γιατί να είμαστε σε θέση, όταν δεν έχουμε τα

πολλά, να αρκούμαστε στα λίγα, πιστεύοντας ότι πολύ πιο ευχάριστα απολαμβάνουν

την πολυτέλεια, τα πολλά, εκείνοι που ελάχιστα την έχουν ανάγκη.»

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - Φιλία


«Μέσα στις περιορισμένες

συνθήκες της ζωής μας, τίποτα δεν ενισχύει περισσότερο την ασφάλειά μας όσο η

φιλία».



«Μια μοναχική ζωή χωρίς φίλους

μπορεί να περιζώνεται από κρυφούς κινδύνους και απειλές. Επομένως η ίδια η

λογική μας επιβάλλει την απόκτηση φίλων, η οποία μας προσφέρει και μια γερά

ριζωμένη ελπίδα ότι θα αποκομίζουμε ευχαριστήσεις.»
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ - Φρόνηση


«Χρειαζόμαστε τη φρόνηση για να μας απαλλάξει από τους φόβους και

τις ορμές μας, να ξεριζώσει όλα τα πάθη και τις προκαταλήψεις και να μας

υπηρετήσει σαν αλάνθαστος οδηγός για την επίτευξη της ηδονής…».



«γιατί δεν

αρκεί απλώς να κρίνουμε τι είναι σωστό να κάνουμε και τι όχι, χρειάζεται και να

εμμείνουμε στις κρίσεις μας. Όμως οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν αντοχή κι

οι αποφάσεις τους χάνουν τη δύναμή τους κι υποχωρούν, ευθύς μόλις εμφανιστούν

μπροστά στα μάτια τους οι όμορφες όψεις των ηδονών, και παραδίνονται

αιχμάλωτοι στα πάθη τους μη μπορώντας να προβλέψουν το αναπόφευκτο

αποτέλεσμα…».

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ

Επίκουρος


«Το θέμα δεν είναι τι φέρνει



την ευτυχία



αλλά τι είναι ευτυχία»



Επίκουρος


Η ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΖΗΝ


«Άλλες επιθυμίες είναι φυσικές και αναγκαίες, ενώ άλλες είναι φυσικές, όχι

όμως και αναγκαίες. Και άλλες πάλι, δεν είναι ούτε φυσικές ούτε αναγκαίες, αλλά

γεννιούνται από τις κενές ιδέες.»



Προκειμένου να εξασφαλιστεί η σωματική υγεία και η ψυχική αταραξία,

είναι απαραίτητο να αναλογιστούμε τις ανάγκες μας και ταυτοχρόνως να

αποκλείσουμε όλες τις ψευδοανάγκες –που μας επιβάλλονται κυρίως από το

κοινωνικό περιβάλλον–, ώστε να βαδίζουμε ανεμπόδιστα προς το σκοπό μας.

Όπως είπαμε, οι παραπάνω δύο κατηγορίες είναι οι φυσικές μας

επιθυμίες. Όμως πρέπει να έχουμε στο νου ότι υπάρχουν φορές όπου παρότι οι

επιθυμίες είναι φυσικές, μπορούν ν’ αποδειχθούν βλαβερές. Γι’ αυτό είναι

σημαντικό να μάθει κανείς τι να επιλέγει και τι να αποφύγει με τις σωστές

στρατηγικές. Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι «το καλό αποκτάται

εύκολα». Έτσι λόγου χάρη το απλό γεύμα διώχνει την πείνα με τον ίδιο τρόπο

όπως και τα πλουσιοπάροχα τραπέζια. Ένα λιτό σπίτι καλύπτει τις ανάγκες για

στέγη όπως και τα παλάτια. Η φιλία μας προσφέρει συντροφιά και ασφάλεια.

Όσο για τη γνώση, η μελέτη της φυσικής μας δίνει τη δυνατότητα να

αποκτήσουμε τη σωστή αντίληψη για τα πράγματα και να διώχνουμε

προκαταλήψεις και κενές δοξασίες.



ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ - ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Η ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΖΗΝ

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ΣΙΜΑ ΜΠΕΑΤΡΙΞ (ΑΜ 475)

ΕΠΟΠΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΛΦΑΣ

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2009-2010


Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ


«Είναι αδύνατο να ζήσεις ηδονικά χωρίς φρόνηση, ομορφιά και

δικαιοσύνη. Κι είναι αδύνατο να έχει η ζωή σου ομορφιά, δικαιοσύνη και φρόνηση,

αν δεν έχει και ευχαρίστηση. Όποιος δεν τα διαθέτει αυτά δεν μπορεί να ζει

ευτυχισμένα.»

ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ .


ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ - Επικούρειοι Φιλόσοφοι -Λουκρήτιος




Ο Τίτος Λουκρήτιος Κάρος (λατινικά Titus Lucretius Carus) γεννήθηκε περίπου στα 98-94 π.Χ. και πέθανε γύρω στα 55-53 π.Χ. Ήταν Ρωμαίος ποιητής και φιλόσοφος. Το μόνο γνωστό του έργο είναι το εκτενές φιλοσοφικό ποίημα De Rerum Natura ("Περί της φύσεως των πραγμάτων"). Παρ' ότι η άνθιση του λατινικού εξάμετρου συνήθως αποδίδεται στον Βιργίλιο, είναι αναμφισβήτητη η επίδραση του De Rerum Natura στον τελευταίο και σε άλλους, μεταγενέστερους ποιητές. Είναι επίσης σημαντικό για το ρόλο που έπαιξε στη μετάδοση των ελληνικών φιλοσοφικών ιδεών και στην εκλέπτυνση της λατινικής γλώσσας.

                                                     Περί της φύσεως των πραγμάτων



 Η διάσωση των κειμένων του ποιήματος είναι αξιοσημείωτο γεγονός, δεδομένης της εχθρότητας της χριστιανικής Εκκλησίας, η οποία και ήταν το μόνο μέσο μετάδοσης για λατινικά κείμενα σχετικά με τον Λουκρήτιο και τον Επίκουρο. Παρά ταύτα, τα διασωθέντα κείμενα είναι συνήθως παραποιημένα και έχουν γίνει επίπονες προσπάθειες για την αποκατάστασή τους.

  Έργο

 Ο στόχος του έργου ήταν να απαλλάξει το νου των ανθρώπων από την προκατάληψη και το φόβο του θανάτου. Για να το πετύχει αυτό αναπτύσσει διεξοδικά τις θέσεις του Επίκουρου, τον οποίον και αποθεώνει. Ο Λουκρήτιος εκφράζει σε προσεγμένα κλασικά λατινικά τις επικούρειες απόψεις του για τη μεταφυσική, την υλιστική ατομική θεωρία και, γενικότερα, την υπεροχή των φυσικών φαινομένων ως κεντρικής ερμηνείας της λειτουργίας του κόσμου. Ο Λουκρήτιος αντιπαθούσε και έβλεπε ως αβάσιμη τη δεισιδαιμονία καθώς δεν πίστευε ότι το Σύμπαν κυβερνάται από θεϊκές παρεμβάσεις ή υπερφυσικές δυνάμεις, όπως θεωρούσε η πλειοψηφία των ανθρώπων του καιρού του. Ο θάνατος για τον Λουκρήτιο δεν ήταν εγγενώς ούτε καλός ούτε κακός, μόνο μία απόλυτη παύση της ύπαρξης, και ο φόβος του θανάτου δεν ήταν παρά μία προβολή επίγειων, καθημερινών φόβων.



Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2011

Επικούρεια Κείμενα - Μητρόδωρος


Παντού η ζωή είναι ωραία .Στην αγορά βλέπεις επαινετές πράξεις . μέσα στα σπίτια

ξεκουράζεσαι . στους αγρούς η ομορφιά της φύσεως . στη θάλασσα το κέρδος. στα

ξένα μέρη ο θαυμασμός . παντρεμένος θα έχης άριστο νοικοκυριό . ανύπαντρος ζεις

ξένοιαστος . τα παιδιά πόθος . ο άτεκνος βίος δίχως φροντίδες . τα νιάτα δύναμη. τα

γεράματα εμπνέουν ευλάβεια Λοιπόν τι προτιμάς τη ζωή ή το θάνατο»


 Μητρόδωρος

ο Λαμψακηνός